
Prečo si dať skontrolovať autobatériu?
Zima je obdobím, v ktorom niektoré autobatérie trpia. Prichádzajú mrazivé dni, meteorológovia nám sľubujú v noci aj teploty okolo -15C a vodiči, ktorí parkujú autá na ulici dlhodobo, premýšľajú každé ráno, či svoje vozidlo v pohode naštartujú. Navyše dnes, kedy sú nové autá nabité modernými technológiami, je akumulátor nosným prvkom pre bezproblémový chod auta. Ako sa k nemu správať šetrnejšie a byť v zime v kľude?
Ak je auto denne v prevádzke a navyše parkuje cez noc v garáži, nemáte v tomto smere v zásade žiadnu starosť. Dobre nabitá batéria musí zvládnuť aj teploty -20°C. Ale akonáhle klesne teplota ešte nižšie a vy auto pravidelne nepoužívate, stráca batéria kapacitu až o 30%. „Uvádza sa, že pri -20 C sa kapacita zníži asi na polovicu, pri -30 C asi na 40%. Dôvodom sú opäť ióny elektrolytu,“ varujú experti.
Základom pre udržanie autobatérie v správnej kondícii je jej šetrenie v čase, keď alternátor nepracuje na jej dobíjaní. V starších autách môže časté a dlhodobé využívanie elektrickej energie bez súčasného dobíjania viesť k postupnému znižovaniu kapacity autobatérie. Kontrola životnosti autobatérie je bežným krokom pravidelnej prehliadky vozidla v servise. Vykonáva sa pomocou multimetra, kedy ideálna nameraná hodnota pri vypnutom motore je 12,6 V – čo nám oznamuje dobrý stav a žiadne komplikácie pri štartovaní motora. Naopak, po naštartovaní by mala nameraná hodnota stúpnuť na 14,0 – 14,6 V. Stav batérie možno skontrolovať aj vizuálne a to priamo na jej póloch. Tie zvyknú časom vplyvom vlhkosti zoxidovať, a tým sa znižuje ich dotyková plocha s kabelážou vozidla. Pri potrebe úplnej výmeny akumulátora je najjednoduchšou cestou pozrieť si štítok na starom kuse a zvoliť podobný. Typ vhodný pre vaše vozidlo vám v dobrom servise samozrejme odporučia. Častokrát sa nás pýtate, či by nepomohla autobatéria s vyššou kapacitou. Áno, je tiež jednou z možností, ale zväčša len za predpokladu, že jazdíte krátke trasy.
Ak však auto dlhšie stojí (7 a viac dní) vo veľkých mrazoch, kyselina s stiahne do dosiek a v článkoch tým pádom zostane len voda. Tá môže zamrznúť a nenávratne batériu poškodiť. Preto je vhodné z takto odstaveného auta akumulátor vybrať a schovať vnútri. Skladovať vždy len v plne nabitom stave. Nabiť je treba, ak kľudové napätie klesne pod 12,5 V. Odporúčame skladovať na chladnom a suchom mieste. Teplota by nemala prekročiť 15 - 20°C.
Záverom chceme povedať, že starostlivosť o autobatériu je v zime jednou z hlavných starostí každého zodpovedného šoféra. Ak chcete byť v kľude, zastavte sa v našom servise v týchto dňoch, kedy zimná sezóna začína a my vám akumulátor skontrolujeme.